کد مطلب:45129
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:17
در آيه شريفه ( 223 - بقره ) آمده است كه در هنگام و ايام حيض زنان به آنان نزديك نشويد آيا اين مطلب با شان زن و مقام و منزلت او سازگار است . در حـالـيـكـه طـبـيـعـت خـدا داده و خـلـقـت او چنين است كه در ايام ماه چند روزي را دچار حيض مي شود ؟
اسلام در مورد ايام حيض زنان و رفتار با آنان در اين ايام بسيار معتدل و عقلايي حكم كرده است . هـمـانـگـونه كه در تواريخ و كتب آمده است , يهوديان در مورد ايام حيض زنان بسيار سخت گير بودند به گونه اي كه زن در اين ايام به نوعي حبس و تبعيدو نوعي قرنطينه دچار مي شد همه امور او از خـواب و خـوراك گـرفـتـه تا رفتارهاي اجتماعي همه و همه دچار نوعي دگرگوني شديد مـي شـد و حق ظاهر شدن در مجالس و محافل را نداشتند مسيحيان بر خلاف يهوديان هيچگونه مـنـعـي و مـحـدوديتي براي زنان و رفتاربا آنان در اين ايام ( حيض ) قائل نبودند به گونه اي كه گويي هيچ تغييري در وضع ظاهري و باطني زنان پديد نمي آيد . مشركان عرب گرچه خود دستور و آداب خاصي براي اين ايام نداشتند اما برخي از آنها تحت تاثير يهود بودند و سخت گيري بيش از حدمي كردند و برخي بر عكس نزديكي و همخوابي با زن در ايام حيض را مبارك مي شمردندو معتقد بودند كه نوزاد حاصل از اين ايام سفاك و خونريز خواهد شد . امـا اسـلام درايـن زمـيـنه بسيار واقع بينانه دستور داده است از طرفي با توجه به تاثيرات روحي ورواني اين ايام بر زنان و نيز تاثيرات جسماني , مثل ضعف و عدم نظافت وپاكي و از سوي ديگر با توجه به آنكه اين مدت براي پاكي رحم زن و آمادگي براي حمل , توليد شير و امثال آن سودمند اسـت و عـمـل نـزديكي مي تواند اين حالت را مختل كند , دستور داده است كه در اين ايام با زنان همبستر نشويد آن هم به گونه اي كه به توليد مثل بيانجامد نه مطلق معاشرت و التذاذ جسماني . از نـگاه اسلام نه تنهامعاشرت با زنان در اين ايام ممنوع نيست بلكه با توجه به جايگاه زن در اسلام چه بسا بتوان گفت در اين ايام لازم است توجه و محبت بيشتري نسبت به زنان روا داشت تا از اين رهگذر در آنان احساس كمبود و نقصي پديد نيايد . واضـح اسـت كـه مـعاشرت اعم است از زناشويي و به معناي تحت لفظي آن هرگونه مجالست را شامل مي شود و ازاين ميان تنها از مباشرت و معاشرتي كه به توليد مثل مي انجامد ممنوع است .
تفسير الميزان ج 2 ص 208
طباطبائي - سيد محمد حسين
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.